We wszystkich dziedzinach życia społecznego i gospodarczego w naszym kraju można zauważyć wzrost wykorzystania komputerów i internetu. Nadal jednak przeszkodą w ich szerszym wykorzystaniu są wysokie koszty dostępu do sieci i sprzętu - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.
Internet w polskim domu
Z danych GUS wynika, że ciągle przybywa gospodarstw domowych wyposażonych w komputery, telefony komórkowe oraz posiadających dostęp do internetu i do łącza szerokopasmowego. W kwietniu br. nieposiadanie dostępu do sieci deklarowało jednak nadal około 64% gospodarstw domowych. Wskazywanym powodem takiego stanu rzeczy był brak potrzeby korzystania z sieci i względy ekonomiczne.
Najczęstszą, niezwiązaną z działalnością zawodową przyczyną korzystania z internetu było komunikowanie się poprzez e-mail, komunikatory internetowe, rozmowy telefoniczne przez internet oraz chęć brania udziału w czatach i forach dyskusyjnych.
Co czwarta osoba poszukuje w Sieci informacji o towarach lub usługach, a co szósta pobiera z sieci gry, filmy, muzykę lub bierze udział w grach internetowych i czyta pisma online.
Umiejętności informacyjne Polaków rosną. Prawie połowa naszych rodaków w wieku 16-74 lat deklarowała, że potrafi kopiować lub przenosić pliki, a 30% umiało wysyłać e-maile z załącznikami. Co czwarty Polak posiadał umiejętności potrzebne do korzystania z arkusza kalkulacyjnego. W kwietniu 2006 r. wśród badanych osób - 8% potrafiło utworzyć stronę internetową, a 5% - napisać program komputerowy.
Użytkownikami internetu w naszym kraju są najczęściej uczniowie, studenci, osoby z wykształceniem wyższym i mieszkańcy dużych miast.
Internet w firmach i w handlu
Aż 93% przedsiębiorstw korzysta z internetu, a 46% posiada łącze szerokopasmowe. Odsetek pracowników firm regularnie korzystających z komputerów w pracy (co najmniej raz w tygodniu) wynosi 38%, czyli tyle samo co w roku ubiegłym.
Z danych GUS wynika również, że sprzedaż internetowa w naszym kraju rozwija się i to zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Co dwudziesty Polak sprzedał coś za pomocą internetu. Co czternaste przedsiębiorstwo działające na rynku polskim korzystało z internetowych kanałów zbytu.
Ponad 12% mieszkańców Polski dokonywało zakupów przez internet. Udział ten w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł o 7%. Łączna wartość towarów i usług zakupionych w sieci od maja 2005 r. do końca kwietnia 2006 r. przekroczyła 2,7 mld zł.
Wśród przedsiębiorstw liderami w wykorzystaniu technologii informatycznych są firmy z branży informatycznej, sektora finansowego oraz prowadzących działalność filmową, radiową i telewizyjną. Zaznacza się też wyraźna przewaga firm dużych, o liczbie pracujących od 250 osób.
Internet w polskim domu
Z danych GUS wynika, że ciągle przybywa gospodarstw domowych wyposażonych w komputery, telefony komórkowe oraz posiadających dostęp do internetu i do łącza szerokopasmowego. W kwietniu br. nieposiadanie dostępu do sieci deklarowało jednak nadal około 64% gospodarstw domowych. Wskazywanym powodem takiego stanu rzeczy był brak potrzeby korzystania z sieci i względy ekonomiczne.
Najczęstszą, niezwiązaną z działalnością zawodową przyczyną korzystania z internetu było komunikowanie się poprzez e-mail, komunikatory internetowe, rozmowy telefoniczne przez internet oraz chęć brania udziału w czatach i forach dyskusyjnych.
Co czwarta osoba poszukuje w Sieci informacji o towarach lub usługach, a co szósta pobiera z sieci gry, filmy, muzykę lub bierze udział w grach internetowych i czyta pisma online.
Umiejętności informacyjne Polaków rosną. Prawie połowa naszych rodaków w wieku 16-74 lat deklarowała, że potrafi kopiować lub przenosić pliki, a 30% umiało wysyłać e-maile z załącznikami. Co czwarty Polak posiadał umiejętności potrzebne do korzystania z arkusza kalkulacyjnego. W kwietniu 2006 r. wśród badanych osób - 8% potrafiło utworzyć stronę internetową, a 5% - napisać program komputerowy.
Użytkownikami internetu w naszym kraju są najczęściej uczniowie, studenci, osoby z wykształceniem wyższym i mieszkańcy dużych miast.
Internet w firmach i w handlu
Aż 93% przedsiębiorstw korzysta z internetu, a 46% posiada łącze szerokopasmowe. Odsetek pracowników firm regularnie korzystających z komputerów w pracy (co najmniej raz w tygodniu) wynosi 38%, czyli tyle samo co w roku ubiegłym.
Z danych GUS wynika również, że sprzedaż internetowa w naszym kraju rozwija się i to zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Co dwudziesty Polak sprzedał coś za pomocą internetu. Co czternaste przedsiębiorstwo działające na rynku polskim korzystało z internetowych kanałów zbytu.
Ponad 12% mieszkańców Polski dokonywało zakupów przez internet. Udział ten w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł o 7%. Łączna wartość towarów i usług zakupionych w sieci od maja 2005 r. do końca kwietnia 2006 r. przekroczyła 2,7 mld zł.
Wśród przedsiębiorstw liderami w wykorzystaniu technologii informatycznych są firmy z branży informatycznej, sektora finansowego oraz prowadzących działalność filmową, radiową i telewizyjną. Zaznacza się też wyraźna przewaga firm dużych, o liczbie pracujących od 250 osób.