Wiadomości:
Telepracownik: słabe ogniwo w bezpieczeństwie
utworzono: 22-08-2007
Autor: Dziennik Internautów - mm
Coraz więcej firm decydują się na zdalne zatrudnienie, ale wiąże się to z ryzykiem utraty cennych danych. Telepracownicy stanowią często słabe ogniwo w zabezpieczeniach firmy i nie są świadomi tego, że np. udostępnienie znajomemu firmowego urządzenia może wiązać się z ryzykiem - wynika z badań firmy Cisco.

Badanie Cisco zostało przeprowadzone na grupie 1 tys. telepracowników z 10 krajów: USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Japonii, Chin, Indii, Australii i Brazylii.

Z badań wynika, że co piąty pracownik udostępnia urządzenia służące mu do pracy swoim przyjaciołom, znajomym lub rodzinie. Praktyka ta jest najczęstsza w Chinach. Aż 42% respondentów z tego kraju deklaruje takie postępowanie.

Pracownicy najczęściej stwierdzają, że nie widzą w takim postępowaniu niczego złego, wątpią aby miało to wpływ na zwiększenie ryzyka lub tłumaczą, że "inni współpracownicy też tak robią".

W Chinach, Włoszech i Brazylii co piąty telepracownik w czasie pracy korzysta z bezprzewodowej sieci swojego sąsiada. Najczęściej podawane powody takiego postępowania to: "potrzebowałem tak zrobić", "uruchomienie własnej bezprzewodowej sieci jest trudne", "mój sąsiad o tym nie, więc jest w porządku".

Okazuje się również, że co czwarty telepracownik ma zwyczaj otwierania załączników w e-mailach z nieznanych źródeł. Takie zachowanie najczęściej spotykane jest w Chinach (deklaruje to 57% respondentów).

Tylko co trzeci ankietowany pracownik przyznał, że korzysta z służbowego komputera w celach prywatnych. Bardzo częste jest jednak korzystanie z służbowej maszyny do zakupów internetowych (42%). Najczęściej pracownicy tłumaczą, że ich firma nie ma nic przeciwko temu, lub że muszą to robić w czasie pracy, bo inaczej nie mieliby na to czasu.

Zdaniem ekspertów z Cisco firmowe działy IT powinny utrzymywać lepszy kontakt z telepracownikami i aktywnie edukować ich, przekonując do unikania zachowań, które mogą wiązać się z ryzykiem bezpieczeństwa dla firmy. Badanie wyraźnie pokazuje, że telepracownicy nie mają po prostu świadomości tego, że narażają swoje przedsiębiorstwo.
Źródła
di.com.pl
Komentarze
Brak komentarzy