Wiadomości:
Giganci zawalczą o IPTV
utworzono: 22-08-2007
Autor: Dziennik Internautów - mm
Gdyby podsumować dotychczasowe wydarzenia na targach CES, można dojść do wniosku, że coraz większe znaczenie w świecie IT odgrywa sektor rozrywki. Telewizja oparta o protokół IP będzie polem przepychanek dla przedsiębiorstw produkujących sprzęt i oprogramowanie. Do walki dołączą się dostawcy treści oraz internetu.

Wyraźne kroki w stronę internetowej telewizji opartej na udostępnianiu materiałów wyłącznie na żądanie, są czynione przez takich gigantów rynku IT jak Intel, który zaprezentował platformę ViiV.

Zostanie ona wykorzystana do organizacji domowych centrów rozrywki m.in. przez Microsoft, AOL, ESPN, MTV, NBC i Turner Broadcasting. W sumie skorzystanie z jej dobrodziejstwa zapowiedziało już 100 firm.

Telewizja internetowa pozwoli nie tylko na dostarczenie programu na żądanie, ale i na jednoczesne śledzenie i nagrywanie kilku audycji. Microsoft zaprezentował już technologię, która pozwala na jednoczesne oglądanie kilku meczów baseballa, wraz ze statystykami wyświetlanymi w formie tekstu.

Możliwości łączenia różnych usług internetowych z telewizyjnymi są ogromne. Niektórzy sugerują nawet, że interaktywna telewizja spowoduje zmniejszenie zainteresowania stronami WWW, grami online i innymi popularnymi dziś rodzajami internetowej rozrywki.

Oczywiście są jeszcze przeszkody do pokonania. Usługi IPTV wymagałyby przede wszystkim rozwiązania problemów dotyczących praw autorskich i ewentualnej ochrony przed kopiowaniem programów.

Nie bez znaczenia jest też bariera sprzętu i wydajności sieci. Nadawanie programów w wysokiej jakości wymaga łącz o przepustowości 6-8 Mb/s. Tymczasem przykładowo w Wielkiej Brytanii większość łącz domowych posiada przepustowość poniżej 1,5 Mb/s. O tym kiedy IPTV mogłoby się upowszechnić na naszym rynku... lepiej nie myśleć.

Wreszcie trzeba wziąć pod uwagę to, że IPTV nie każdemu jest na rękę. Dostawcy tradycyjnej telewizji z pewnością nie będą jej przychylni.

Tegoroczne targi CES są jednak wyraźną zapowiedzią tego, że internet staje się coraz mniej "tekstowy", a bardziej "obrazkowy", zaś komputer osobisty powoli schodzi z biurka i wędruje pod szafkę z telewizorem.
Źródła
di.com.pl
Komentarze
Brak komentarzy