Zarówno dla tegorocznych abiturientów, jak też przyszłorocznych absolwentów szkół licealnych i technicznych, internet jest najpopularniejszym źródłem zdobywania informacji o uczelniach wyższych - wynika z najnowszego raportu Gemius SA. "Plany edukacyjne uczniów szkół średnich i studentów 2005".
Da prawie 79 proc. respondentów internet jest najpowszechniej wykorzystywanym źródłem informacji o uczeniach wyższych, przy czym ponad 77 proc. respondentów, którzy planują podjąć studia deklaruje, że przed wyborem uczelni korzysta z internetowych stron szkół wyższych.
Czy znajdują tam interesujące i wartościowe informacje? 84 proc. respondentów wykorzystujących to źródło deklaruje, że zawarte tam informacje ocenia jako pomocne.
Kolejnymi kanałami pozyskiwania wiedzy o wybranych uczelniach wyższych są: opinia znajomych i/lub innych studentów, materiały informacyjne uczelni oraz informatory dla absolwentów.
Warto wspomnieć, że ponad 40 proc. badanych przy wyborze uczelni nie będzie brało pod uwagę rankingów prezentowanych w prasie i innych mediach. Tylko dla co trzeciego respondenta są one istotnym źródłem informacji.
Z badania wynika również, iż zdecydowana większość (80 proc.) tegorocznych abiturientów planuje kontynuować naukę na wyższej uczelni. Nie każdemu jednak się to uda. Wśród najczęstszych powodów niepodjęcia studiów na wyższej uczelni respondenci wymieniają brak środków na opłaty za studia - 24,7 proc. deklarujących, że nie będzie się dalej uczyć.
Trzech na czterech respondentów planujących dalszą edukację chciałoby studiować na uczelni publicznej. Na uczelnie niepubliczne wybiera się jedynie około 8 proc. osób objętych badaniem. Ankietowani zapytani o to, co jest dla nich najważniejsze przy wyborze uczelni, na której chcieliby studiować wskazywali:
- renomę uczelni (prawie 35 proc.)
- kierunki studiów (ok. 30 proc.)
- perspektywy zawodowe (19 proc.)
- lokalizację uczelni (15 proc.)
Jak wskazują wyniki badania Gemius SA, młodzi ludzie w Polsce nie boją się wyzwań intelektualnych oraz planują podnosić swoją wiedzę i kwalifikacje, podejmując dalszą naukę. Przeszkody w podjęciu dalszego wykształcenia wskazywane przez młodych respondentów powinny być zatem wskazówką do zwiększenia możliwości rozwoju ambitnej młodzieży.
Badaniem objęto 1911 internautów w wieku od 18 do 21 lat.
Da prawie 79 proc. respondentów internet jest najpowszechniej wykorzystywanym źródłem informacji o uczeniach wyższych, przy czym ponad 77 proc. respondentów, którzy planują podjąć studia deklaruje, że przed wyborem uczelni korzysta z internetowych stron szkół wyższych.
Czy znajdują tam interesujące i wartościowe informacje? 84 proc. respondentów wykorzystujących to źródło deklaruje, że zawarte tam informacje ocenia jako pomocne.
Kolejnymi kanałami pozyskiwania wiedzy o wybranych uczelniach wyższych są: opinia znajomych i/lub innych studentów, materiały informacyjne uczelni oraz informatory dla absolwentów.
Warto wspomnieć, że ponad 40 proc. badanych przy wyborze uczelni nie będzie brało pod uwagę rankingów prezentowanych w prasie i innych mediach. Tylko dla co trzeciego respondenta są one istotnym źródłem informacji.
Z badania wynika również, iż zdecydowana większość (80 proc.) tegorocznych abiturientów planuje kontynuować naukę na wyższej uczelni. Nie każdemu jednak się to uda. Wśród najczęstszych powodów niepodjęcia studiów na wyższej uczelni respondenci wymieniają brak środków na opłaty za studia - 24,7 proc. deklarujących, że nie będzie się dalej uczyć.
Trzech na czterech respondentów planujących dalszą edukację chciałoby studiować na uczelni publicznej. Na uczelnie niepubliczne wybiera się jedynie około 8 proc. osób objętych badaniem. Ankietowani zapytani o to, co jest dla nich najważniejsze przy wyborze uczelni, na której chcieliby studiować wskazywali:
- renomę uczelni (prawie 35 proc.)
- kierunki studiów (ok. 30 proc.)
- perspektywy zawodowe (19 proc.)
- lokalizację uczelni (15 proc.)
Jak wskazują wyniki badania Gemius SA, młodzi ludzie w Polsce nie boją się wyzwań intelektualnych oraz planują podnosić swoją wiedzę i kwalifikacje, podejmując dalszą naukę. Przeszkody w podjęciu dalszego wykształcenia wskazywane przez młodych respondentów powinny być zatem wskazówką do zwiększenia możliwości rozwoju ambitnej młodzieży.
Badaniem objęto 1911 internautów w wieku od 18 do 21 lat.