Dla prawie 60 proc. obecnych i przyszłych przedsiębiorców serwisy internetowe stanowią istotną pomoc w procesie zdobywania i podnoszenia kompetencji oraz kwalifikacji zawodowych - wynika z badania zrealizowanego przez Gemius SA we współpracy z Katedrą Przedsiębiorczości i Innowacji Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Celem badania zrealizowanego przez Gemius SA w dniach 11 października - 13 grudnia 2004 było określenie wykorzystania internetowych treści, usług oraz serwisów informacyjnych przeznaczonych dla przedsiębiorstw przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i osoby planujące założenie przedsiębiorstwa.
Opracowany na podstawie badania raport pt.: "Przedsiębiorczość w internecie" wskazuje na wysoką użyteczność internetu zarówno w planowaniu przedsięwzięć biznesowych, jak i w samym zarządzaniu firmą.
Analiza odpowiedzi internautów wykazała, że codzienne wykorzystanie mediów tradycyjnych oraz internetu w procesie pozyskiwania informacji jest znacznie wyższe w grupie właścicieli firm oraz osób zakładających lub planujących założenie przedsiębiorstwa, niż w grupie pozostałych respondentów.
Wiedzę na temat zakładania, prowadzenia i zarządzania przedsiębiorstwem objęci badaniem internauci z grupy celowej najczęściej czerpią ze znajdujących się w sieci serwisów informacyjnych dla przedsiębiorstw (31,5 proc). Prasa i radio w obu grupach wykorzystywane są dopiero w następnej kolejności.
Wyniki badania sugerują, że zainteresowanie informacjami dostępnymi w internecie w postaci np. biuletynu elektronicznego czy przeglądania stron internetowych organizacji wspierających rozwój przedsiębiorczości jest w postrzeganiu internautów najprawdopodobniej tańsze niż uczestnictwo w szkoleniach, seminariach oraz sprawia wrażenie źródła najbardziej aktualnego i łatwo dostępnego. W efekcie internet jest najczęściej wykorzystywanym codziennym źródłem informacji.
Przydatność informacji publikowanych w sieci
Spośród respondentów grupy celowej aż 81,1 proc. deklarowało, że internetowe serwisy informacyjne dla przedsiębiorstw pomagają w zdobywaniu wiedzy i dokształcaniu się. Nieznacznie mniej osób stwierdziło, że zawartość omawianych serwisów ułatwia gromadzenie informacji rynkowych (78,3 proc. tej grupy).
Najmniejszy odsetek przedstawicieli grupy celowej zgodził się ze stwierdzeniem, że witryny informacyjne dla przedsiębiorstw pomagają w rozwiązywaniu konkretnych problemów przedsiębiorstwa (40,8 proc.). Zdaniem analityków można uznać to za deklarację zapotrzebowania na usługi consultingowe oferowane on-line, skierowane do zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami.
Najczęściej poszukiwanymi informacjami w internetowych serwisach informacyjnych dla przedsiębiorstw okazały się aktualności gospodarcze - codziennie poszukiwało ich 22,9 proc. obecnych lub przyszłych przedsiębiorców, kilka razy w tygodniu - 28,7 proc. Przepisów prawnych i podatkowych szukało codziennie 12,7 proc., a kilka razy w tygodniu 23,1 proc. respondentów z tej grupy celowej.
Informacje publikowane na stronach internetowych właściciele firm oraz osoby planujące rozpoczęcie działalności gospodarczej najczęściej wykorzystują do podnoszenia kwalifikacji (58,4 proc.) oraz kontaktu z urzędnikami i instytucjami (30,9 proc.).
Wśród najistotniejszych korzyści płynących z wykorzystania treści i usług dostępnych w internecie dla przedsiębiorców wymieniano:
całodobowy dostęp do informacji (58,2 proc. respondentów),
oszczędność czasu w zbieraniu informacji (55,2 proc.),
odnajdywanie niezbędnych informacji i usług (40,6 proc),
niższe koszty zdobywania informacji (34,7 proc.).
Najistotniejszym problemem zdaniem grupy celowej jest niewystarczające wykorzystywanie elektronicznego kanału komunikacji przez organizacje i urzędy - wskazało go 52,2 proc. respondentów.
Jakość informacji w internecie
Jak wynika z raportu, najwyższą ocenę jakości informacji w serwisach internetowych obecni i przyszli przedsiębiorcy przyznali tekstom dotyczącym aktualności gospodarczych. Ponad 1/4 (25,5 proc.) respondentów w grupie celowej oceniła je "bardzo dobrze", a kolejne 49,4 proc. respondentów "dobrze", co daje w sumie 74,9 proc. pozytywnych opinii o jakości najbardziej aktualnych informacjach gospodarczych.
Ponad 60 proc. pozytywnych ocen uzyskały również znajdujące się na serwisach internetowych bazy adresowe i dane kontaktowe urzędów i instytucji (14,7 proc. badanych z grupy celowej oceniło je "bardzo dobrze" i 50,8 proc. "dobrze") oraz informacje o przepisach prawnych i podatkowych (17,3 proc. ocen "bardzo dobrych" i 46,8 proc. "dobrych").
W ramach badania zebrano 1794 kwestionariuszy wypełnionych do końca przez osoby powyżej 18 roku życia. Ankiety były emitowane losowo na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI.
Celem badania zrealizowanego przez Gemius SA w dniach 11 października - 13 grudnia 2004 było określenie wykorzystania internetowych treści, usług oraz serwisów informacyjnych przeznaczonych dla przedsiębiorstw przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i osoby planujące założenie przedsiębiorstwa.
Opracowany na podstawie badania raport pt.: "Przedsiębiorczość w internecie" wskazuje na wysoką użyteczność internetu zarówno w planowaniu przedsięwzięć biznesowych, jak i w samym zarządzaniu firmą.
Analiza odpowiedzi internautów wykazała, że codzienne wykorzystanie mediów tradycyjnych oraz internetu w procesie pozyskiwania informacji jest znacznie wyższe w grupie właścicieli firm oraz osób zakładających lub planujących założenie przedsiębiorstwa, niż w grupie pozostałych respondentów.
Wiedzę na temat zakładania, prowadzenia i zarządzania przedsiębiorstwem objęci badaniem internauci z grupy celowej najczęściej czerpią ze znajdujących się w sieci serwisów informacyjnych dla przedsiębiorstw (31,5 proc). Prasa i radio w obu grupach wykorzystywane są dopiero w następnej kolejności.
Wyniki badania sugerują, że zainteresowanie informacjami dostępnymi w internecie w postaci np. biuletynu elektronicznego czy przeglądania stron internetowych organizacji wspierających rozwój przedsiębiorczości jest w postrzeganiu internautów najprawdopodobniej tańsze niż uczestnictwo w szkoleniach, seminariach oraz sprawia wrażenie źródła najbardziej aktualnego i łatwo dostępnego. W efekcie internet jest najczęściej wykorzystywanym codziennym źródłem informacji.
Przydatność informacji publikowanych w sieci
Spośród respondentów grupy celowej aż 81,1 proc. deklarowało, że internetowe serwisy informacyjne dla przedsiębiorstw pomagają w zdobywaniu wiedzy i dokształcaniu się. Nieznacznie mniej osób stwierdziło, że zawartość omawianych serwisów ułatwia gromadzenie informacji rynkowych (78,3 proc. tej grupy).
Najmniejszy odsetek przedstawicieli grupy celowej zgodził się ze stwierdzeniem, że witryny informacyjne dla przedsiębiorstw pomagają w rozwiązywaniu konkretnych problemów przedsiębiorstwa (40,8 proc.). Zdaniem analityków można uznać to za deklarację zapotrzebowania na usługi consultingowe oferowane on-line, skierowane do zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami.
Najczęściej poszukiwanymi informacjami w internetowych serwisach informacyjnych dla przedsiębiorstw okazały się aktualności gospodarcze - codziennie poszukiwało ich 22,9 proc. obecnych lub przyszłych przedsiębiorców, kilka razy w tygodniu - 28,7 proc. Przepisów prawnych i podatkowych szukało codziennie 12,7 proc., a kilka razy w tygodniu 23,1 proc. respondentów z tej grupy celowej.
Informacje publikowane na stronach internetowych właściciele firm oraz osoby planujące rozpoczęcie działalności gospodarczej najczęściej wykorzystują do podnoszenia kwalifikacji (58,4 proc.) oraz kontaktu z urzędnikami i instytucjami (30,9 proc.).
Wśród najistotniejszych korzyści płynących z wykorzystania treści i usług dostępnych w internecie dla przedsiębiorców wymieniano:
całodobowy dostęp do informacji (58,2 proc. respondentów),
oszczędność czasu w zbieraniu informacji (55,2 proc.),
odnajdywanie niezbędnych informacji i usług (40,6 proc),
niższe koszty zdobywania informacji (34,7 proc.).
Najistotniejszym problemem zdaniem grupy celowej jest niewystarczające wykorzystywanie elektronicznego kanału komunikacji przez organizacje i urzędy - wskazało go 52,2 proc. respondentów.
Jakość informacji w internecie
Jak wynika z raportu, najwyższą ocenę jakości informacji w serwisach internetowych obecni i przyszli przedsiębiorcy przyznali tekstom dotyczącym aktualności gospodarczych. Ponad 1/4 (25,5 proc.) respondentów w grupie celowej oceniła je "bardzo dobrze", a kolejne 49,4 proc. respondentów "dobrze", co daje w sumie 74,9 proc. pozytywnych opinii o jakości najbardziej aktualnych informacjach gospodarczych.
Ponad 60 proc. pozytywnych ocen uzyskały również znajdujące się na serwisach internetowych bazy adresowe i dane kontaktowe urzędów i instytucji (14,7 proc. badanych z grupy celowej oceniło je "bardzo dobrze" i 50,8 proc. "dobrze") oraz informacje o przepisach prawnych i podatkowych (17,3 proc. ocen "bardzo dobrych" i 46,8 proc. "dobrych").
W ramach badania zebrano 1794 kwestionariuszy wypełnionych do końca przez osoby powyżej 18 roku życia. Ankiety były emitowane losowo na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI.