Wiadomości:
Don't be evil i kup akcje Google
utworzono: 22-08-2007
Autor: Dziennik Internautów - mm
Firma Google INC, właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki świata, wchodzi na giełdę. Od inwestorów chce pozyskać 2,7 miliarda dolarów, co stanowi ogromną sumę, nawet jak na warunki amerykańskie. Jeżeli emisja akcji się powiedzie, będzie to największa suma pozyskana od inwestorów dla firmy internetowej. Tymczasem Google w dość interesujący sposób zachęca inwestorów do kupna akcji.

Prospekt emisyjny (niezbędny dokument, jaki firma musi złożyć przed wejściem na giełdę) został złożony w ostatnich dniach kwietnia. Akcje będą oferowane do sprzedaży latem tego roku w formie publicznej aukcji, co ma zapewnić drobnym inwestorom równe szanse przy ich zakupie.

Do prospektu emisyjnego, przedłożonego przez Google Inc., został dołączony list od założycieli spółki. Sergey Brin i Larry Page przestawiają w nim swoje podejście do biznesu, uwypuklając znaczenie długoterminowego inwestowania. Deklarują, że nie będą unikać przedstawiania kwartalnych raportów finansowych, w których będą miały miejsce spadki zysków spowodowane inwestycjami w innowacyjne rozwiązania.

Don't be evil - to jedno z haseł (w wolnym tłumaczeniu 'nie bądź zły'), jakie się pojawia w liście i ma zachęcić inwestorów do zakupienia akcji. Firma ma więc z założenia wystrzegać się operacji, które przyniosą krótkoterminowe zyski, ale negatywnie wpłyną na długoterminowy rozwój. - Aspirujemy do stworzenia z Google instytucji, która ulepszy świat. Dzięki naszym produktom łączymy ludzi i informacje na całym świecie, nie pobierając za to opłaty - deklarują twórcy wyszukiwarki. 'Ulepszanie świata' to dość niecodzienna deklaracja, jak na prospekt emisyjny.

Z prospektu można się również dowiedzieć, jak kształtowały się zyski Google w zeszłym roku. Przychód firmy wyniósł 962 mln dolarów, z czego, po odliczeniu kosztów i podatków, zostało 106 mln dolarów zysku. Biorąc po uwagę źródła przychodu firmy, Google jest firmą reklamowo-medialną. Aż 96% przychodów to wpływy ze sprzedaży reklamy płatnej, z czego 78% to reklama w samych serwisach Google a 22% to reklama umieszczana przez system AdSense (reklama przeniesiona poza samą wyszukiwarkę do niezależnych serwisów i amatorskich stron tematycznych, gdzie przypomina w formie krótkie newsy).

Medialny charakter firmy potwierdza jej struktura zatrudnienia - 50% pracowników z 1907 zatrudnionych na stałe to dział sprzedaży i marketingu. Z drugiej strony, aż 31% zatrudnionych to dział badań i rozwoju, co tłumaczy ciągłą innowacyjność produktów Google INC. Firma, mimo wejścia na giełdę, ma zachować swoja niezależność i dotychczasową kulturę korporacyjną. Ma to być m.in. osiągnięte przez podzielenie akcji na dwie kategorie - akcje należące do założycieli podczas głosowania akcjonariuszy będą miały znacząco większą siłę głosu. W założeniach uchroni to firmę przed wpływem dużych inwestorów, zapewniając założycielom kluczowy wpływ na losy i rozwój.

Kolejny czynnik wyróżniający Google na tle innych firm, to ilość osób z doktoratem w zarządzie. Poczynając na założycielach, którzy doktorat obronili na Standford University z zakresu technologii komputerowych (ich praca dyplomowa to algorymt PageRank, do dziś w zmienionej formie wykorzystywany przez wyszukiwarkę do tworzenia rankingu), inni członkowie zarządu firmy również legitymują się tytułem Ph.D (angielski skrót odpowiadający polskiemu dr). Są to m.in. Eric E. Schmidt, dyrektor naczelny i John Hennessy (posiadają doktorat z zakresu technologii komputerowych) czy Art Levinson (doktorat z biochemii).

Warren Buffett, jeden z największych inwestorów giełdowych w USA, jednocześnie uważany za najbardziej konserwatywnego, często przywołuje swoje motto - Ludzie nigdy nie powinni mylić doskonałej, innowacyjnej technologii z możliwością zarobienia pieniędzy. Innymi słowy uważa, że innowacyjność produktu Google wcale nie musi przekładać się na zyski dla inwestorów. Czy tym razem będzie miał rację?
Źródła
di.com.pl
Zobacz też:
www.sec.gov/Archives/edgar/data/1288776/000119312504073639/ds1.htm
Komentarze
Brak komentarzy

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.