kategoria: Biznes i finanse   dodane: 19/09/2019
Jaki jest twój ulubiony kolor? Zapewne większość osób będzie znało odpowiedź na to pytanie. Nie każdy jednak wie, że barwy wpływają na nas w bardzo określony sposób, wywołując poszczególne emocje i przywołując na myśl skojarzenia. Często jest to wykorzystywane między innymi w marketingu, gdzie dana barwa produktu może skłonić konsumenta do zakupu. Czy zdarzyło ci się kiedyś nabyć daną rzecz kierując się jedynie jej ładną etykietą? Dowiedz się, w jaki sposób kolory mogą wpływać na twój mózg.

W kulturze zachodniej najbardziej lubiane barwy przez dorosłych to: niebieski, czerwony oraz zielony. Dzieci natomiast wskazywały na kolor żółty, jako swój ulubiony. Jaka jest tego przyczyna? 

 

Emocje i skojarzenia

 

Niebieski- wywołuje spokój, koi nerwy. Daje poczucie bezpieczeństwa, ale kojarzy się również z chłodem. Kolor ten sprzyja samodzielności i podejmowaniu decyzji oraz wywołuje poczucie pewności i niezawodności. Wykorzystują to między innymi firmy produkujące samochody czy sprzęt elektroniczny, by podświadomie przekonać swoich konsumentów o jakości ich produktów.

 

Zielony – budzi zaufanie, wywołuje spokój i harmonię. Nieodłącznie kojarzy się z naturą, a tym samym ze świeżością i wzrostem. Uznawana za najbardziej relaksującą z barw. Często wykorzystywana zarówno w opakowaniach produktów żywnościowych, jak i w logo firm zapewniającym konsumentom rozrywkę i odpoczynek.

 

Żółty – kolor szczęścia, słońca, ciepła. Budzi pozytywne emocje i skojarzenia. W pomieszczeniu sprzyja koncentracji, jasności myślenia i zapamiętywaniu. W związku z jego pozytywnym przekazem znajduje zastosowanie w produktach i firmach skierowanych szczególnie do rodzin i dzieci.

 

Czerwony – kojarzy się ze złością, gwałtownością i siłą. Stymuluje do działania, pobudza zmysły. Jest to także kolor najmocniej przyciągający uwagę. Widnieje u firm związanych z przemysłem odzieżowym.

 

Biały – utożsamiany z czystością i niewinnością. Umieszczony w pomieszczeniu, nadaje mu przestronności. Kojarzy się jako dostojny, wywołuje spokój, ale i uczucie pustki. W połączeniu z kontrastującą czernią daje poczucie elegancji, co stosują drogie i luksusowe firmy.

 

Czarny – smutek, strach, depresja, ale i tajemnica oraz zagadkowość. Jest bardzo dominujący poprzez kontrast, który tworzy prawie z każdym innym kolorem. To także barwa formalna i szykowna. Podobnie jak biel, wykorzystują ją firmy ekskluzywne. 

 

Badania pokazują, że człowiek wyrabia sobie opinię na temat danego produktu w ciągu pierwszych kilku sekund. Jest to właśnie ten czas, w którym między innymi jego kolor zadecyduje czy postanowisz dokonać zakupu.

Teraz już wiesz dlaczego, być może, kiedyś zdarzyło Ci się wybrać tą, a nie inną rzecz, pozornie niczym nie różniącą się od produktu konkurencji.